Påminnelsedagar är var det är!



Alla Hjärtans Dag, födelsedagar, påsk, midsommar och julen är alla dagar då man ska påminnas, minnas och fira. Hur skulle det vara om vi inte hade några dagar att fira? Om vi inte ränkade timmar, dagar eller år utan bara levde för dagen? Tråkigt, skulle jag säga.

Alla Hjärtans Dag har jag redan skrivit om - man påminns om att man ska älska mer och se till att alla man älskar vet om det. Det heter "ALLA hjärtans dag" för att det är till för alla och inte bara par emellan. Jag fick ett kort idag av min vän Emma, det löd: Tack för att du finns, kram Emma! Det var precis vad jag behövde och jag blev så glad! Ord som man inte riktigt kan säga till varandra som kom fram på ett annat sätt.

Födelsedagar - Det vore spännande att ta reda på när man började att fira födelsedagar! Det var en bra idé! Klart att man ska fira det, då alla har varsin egen, speciell dag då familj och vänner uppvaktar och tar hand om en. Det är väl bara underbart trevligt? :)

Påsken - Jesus korsfästning, död och uppståndelse. Vi firar med påskharar, påskkärringar och godis då man kanske egentligen borde sörja eller något annat. Men religionerna dör ju sakta ut, det är vad jag tror händer hos oss svenskar och säkert någon annanstans med. Allt fler lämnar Svenska Kyrkan och det är snart en tidsfråga.. Men det kanske vänder?

Midsommar
- Då vi dansar "små grodorna" runt en enorm penis och vet inte vad vi firar. Midsommar är en gammal ritual från asatron då man firar fruktbarheten - och ja, midsommarstången är faktiskt en penis.

Julafton
- Jesus "födelse". Man tror i alla fall att han föddes kring det datumet/månaden men egentligen vet man ingenting om Jesus liv innan han döptes. Jovisst, han var snickarens son och blev snickrade själv ett tag, mer då?  Vi firar med julskinka, köttbullar, sill, potatis och janssons samt att vi skämmer bort varandra med onödigt många presenter som kommer ifrån "tomten". Vi firar för att det är trevligt att fira, pynta, äta gott (trots att julmaten är överskattad) och umgås!

Sedan är det ju himla populärt att fira och festa utan anledning också om helgerna, vilket majoriteten av ungdomarna gör och DET har jag svårt att fatta däremot :P ^^


Whatever, love me or hate me ^^ I don't really care.


Kommentarer
Postat av: Anna

Vet du ens varför dagen firas? Att det är en kristen högtid som finns till på grund av att man ska tänka på herr Valentine som dog martyrdlden? Han dog för Gud...

(Och alla som har bläddrat i en bibel vet att Jesus inte föddes på vintern)

2010-02-14 @ 22:52:06
URL: http://eksfoto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0