När man blir 18 år..

Hejhej!

Först vill jag bara säga att det är kul att jag fortfarande får besökare trots att jag varit lite off den senaste veckan. Det beror på att det har hänt en del. Jag har bytt bort Etik- o livsfrågor som individuellt val pga att jag tyckte att det blev för jobbigt att diskutera meningen med livet och sådana frågor. Senare var det tänkt att man skulle diskutera döden m.m. och det kändes väldigt jobbigt.. Så nu har jag Fysisk träning istället och känner mig riktigt duktig nu idag(med träningsvärk och allt)!

Två timmar igår (fast vi tränade bara 40 minuter funktionell träning, men det räckte för det var intensivt!), idrottslektionen idag (JITTERBUGG xD) och så 3 timmars fys idag med. Men då hade vi iofs teori och cyklade bara i ca 20 min för att få upp pulsen mellan 130-150 men jag gav järnet och kom upp i över 160 haha! Jag gav allt trots smärtorna! Vet inte om det lönar sig eller inte.. Det märker jag imorgon! xD



Ja, som några vet så fyller jag 18 år idag! Firade mest i helgen då mormor och Ingvar kom och jag fick en jättefin servis av dem! Asdyr med, sa mamma så den måste jag vara rädd om.. + Att jag inte fick alla "delar" av den utan att jag ska hämta dem hos henne "vid behov" dvs, när jag flyttar hemifrån eller rymmer någon annanstans :D

BTW, såg ni mig i tidnignen igår? ;D


Jag fick:




Guldörhängerna till vänster av min mor + halsbandet (pilgrim) och örhängerna i mitten är äkta pärla med silverhänge så att säga och de fick jag av familjen Huynh (Amanda, Mikael, Maggie och Path - säkert stavfel på det sista).



Fick även ett set med ny ashet plattång + hårblås av familjen :D

Lila.. Asså, skitsnyggt!! :D Men kanske inte som kläder på mig dåe, men men ..



Och glasstårta såklart! :D



Men det jag skulle komma fram till i första hand med detta inlägg var rubriken...


När man blir 18 år..


1. Man ska skaffa körkort

Varför? För att verka vuxen? För att det är coolt? Eller som jag fick som svar idag "för att köra bil" ööh jaha, men VARFÖR? Man kommer ju knappast att ha egen bil när man blir 18 och har knappast användning för en. Förutom att man kanske tycker att det är kul att vara gratis taxi åt sina alko-drickande kompisar på helgerna. Aja, det var det. Jag ser ingen mening med det så jag tänker vänta till sommaren eller senare och få det gjort ordentligt och till den tid då jag verkligen behöver körkortet. Meningen med körkortet är ju att man bara får öva på egen hand. Men är det så klokt? Man KAN ju inte köra bil bara för att man får körkortet. Man har inga erfarenheter av trafiken. Jag kan säga (utan att skryta) att jag tycker att jag har lärt mig en hel del genom mina 3 år som mopedist.

2. Alkohol och tobak

Mamma:"Vill du ha ett glas vin nu till maten, du fyller ju trots allt 18" OCH? USCH, jag dricker väl fan inte vin bara för att jag blir 18. Vin är blä. I alla fall tycker jag det just nu men det "lär man sig att dricka med tiden" -.-.... Jaja, det får vi väl se hur det blir med den saken. Ja, man får dricka men jag vill inte bli bjuden på det varje dag av mina föräldrar för det. Inte ens varje helg vore ok för mig, för jag vill INTE ha. Blä.

Tobak.. Nä, jag röker inte, har aldrig testat och kommer aldrig att göra det. Men folk kommer säkert fråga (kanske inte så många ggr) om jag kan köpa ut. Svar: NEJ!

3. Ansvaret

Man får mycket mera ansvar över sin ekonomi, eller, man får alla pengar som päronen sparat till en! "YEAH, jag är RIK!" tänker man och spenderar bort allt. Smart. Jag tycker, genom detta och så många andra saker, att man därför inte ska få så förbaskat mycket ansvar över allt redan vid 18 års ålder. Jag känner mig inte redo för vuxenlivet ännu. Jag är bara barn, nästan i alla fall eller halvvuxen, men det känns för ungt för detta ansvar och alla krav på att man ska sköta sig och inte bli alldeles för frihetsälskande och skita i allt. Typ. Samma sak med körkortet, man är inte redo. Eller är det bara jag som känner såhär?


Jaja, det här får väl räcka, hoppas det var givande ^^

Kramheej!



Kommentarer
Postat av: Erika

Bra skrivet! Jag har också tänkt på det. Den ena dagen räknas man inte som vuxen (dagen innan födelsedagen) och den andra så räknas man som vuxen. Man får mycket ansvar, men det kan också vara skönt, eller i alla fall för mig. Jagbehöver få mer fria tyglar känner jag.

2009-01-28 @ 20:33:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0