En dramatisk midsommarafton

 
 
     
 
 
Min midsommarafton har varit minst sagt dramatisk. Inte alls traditionell med god mat, midsommarstång, blommor i håret eller jordgubbstårta. Dagen spenderades nämligen på djurkliniken.
 
Det började ungefär klockan 5 på morgonen. Jag vaknade av att vår hankatt Zebolon väckte mig och ville ha mat. Därefter tittade jag till Inez och såg att hon låg i flyttlådan som vi gjort iordning för henne och de framtida kattungarna. Jag satte mig hos henne och strax efter 6 började hon få värkar. Framåt 8 var det kraftiga värkar, men ingen unge kom ut och oron började växa. Vi ringde runt till bekanta och fick råd, och en veterinär cirka två och en halv timmars bilfärd härifrån tyckte att vi skulle åka dit direkt! Eftersom Inez avskyr att åka bil valde vi att vänt en halvtimme tills djurkliniken här i stan öppnade.
 
När vi kom till djurkliniken vid 9 försökte en veterinär att känna i henne för att se om allt var som det skulle. Tom och jag stod bredvid och höll i och lugnade Inez. Då och då skrek hon något fruktansvärt och jag kunde inte hålla tillbaka tårarna.Veterinären konstaterade att det var säkrast att röntga. Även nu fick Tom och jag följa med och hålla i Inez, och hon var jätteduktig och lugn! Bilderna visade att två kattungar låg fel och dessutom ville ut samtidigt. Men något positivt var att alla kattungar såg ut att leva. Det var dock nödvändigt med kejsarsnitt.
 
Operationen tog under en timme men väntan kändes som en hel livstid. Efter ett tag kom en veterinär förbi och sa att alla kattungars hjärtan slår, men att det fortfarande är kritiskt. Omkring klockan 13.30 fick vi träffa Inez och kattungarna. Alla hade överlevt och mådde bra! De fick ligga under en värmelampa och vi kämpade i timmar med att få ungarna att dia. Det är extra viktigt eftersom de föddes med kejsarsnitt. Och Inez var smått förvirrad hon med, så mjölkproduktionen var inte den bästa i början.
 
Vid 17-tiden kom vi hem och vi märkte fort att en unge hade svårt att hitta och dia. Så vi fick ge den mjölkersättning vid flera tillfällen så att den skulle klara sig under natten. Nu på morgonen kunde vi glädjas åt att även den diade! ♥ I detta nu ligger mamma Inez och spinner lyckligt med sina fyra små änglar!
 
 
 
 
bloglovin

Kommentarer
Postat av: Linnéa

Nej men åh så söta! Men vilken jobbig födsel!

Svar: Det är de verkligen :) <3 Ja, det var en jobbig dag för oss alla!
Adine

2013-06-22 @ 19:35:36
URL: http://makeupbylinnea.blogg.se
Postat av: Anneli - A'la Foto

Åh vad härligt att läsa! Känner igen mig så! Detta är anledningen till att Bellebus är kastrat och inte nybliven mamma. Det är alltid drama vid kattfödsel och veterinär är i princip alltid nödvändigt att ta hjälp av...och dessutom ska det alltid hända på dumma tider/dagar såsom midsommarafton tex!

Jag är så glad för er skull att det gått bra och ser framemot att få se sötnosarna växa upp!
Hoppas nu att ni får det lugnt resten av tiden och att inte Inez är en orolig mamma som behöver passning hela de första veckorna. Fast å andra sidan är ni ju två! ;)

kram till er alla!!!

Svar: Ja, jag förstår det. Jag kommer garanterat inte att ägna mig mer åt kattuppfödning! Det var för jobbigt... Jag ser också fram emot att se dem växa <3 Jodå, Inez är en väldigt lugn och duktig mamma. Prioriterar ungarnas behov i första hand, så då och då måste vi lyfta ur henne ur lådan så att hon kan äta och ta hand om sig själv. Jag vaknar ett par gånger per natt och tittar till henne, men det är ofta inga problem alls :)
Adine

2013-06-22 @ 20:52:46
URL: http://alafoto.se/blogg
Postat av: Angus

Oj vilken händelserik och ovanlig midsommarafton! Jag satt som på nålar genom inlägget!
Sv: Tack så mycket, jag håller med! perfektion är dessutom tråkigt

Svar: Ja, verkligen! Jag förstår det... Vi satt på nålar hela dagen...
Adine

2013-06-22 @ 23:00:18
URL: http://angusfoto.blogg.se
Postat av: Camilla

Vilken dramatik! Men duktiga Inez och vilken tur att det gick bra! Pust.....

2013-06-23 @ 22:36:54
Postat av: Fotograf Annie

Skönt att det gick bra till sist :)

Svar: Ja, det var en lättnad :)
Adine

2013-07-07 @ 16:07:11
URL: http://blogg.anniesfotografier.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0