Kontraster i en kontrastlös bild




(Linda Hallberg)

Hejsan!

Nu har jag som så många andra roat mig genom att göra en tutorial (handledning, beskrivning) i photoshop. Det handlar om att få ökad kontrast i en bild på ett snyggt sätt. På bilden ser vi sminkbloggerskan Linda Hallberg vars bild var jättefin orginal men som behövde piffas upp lite grann.



1. Börja med att öppna bilden i photoshop



2. Gå in i Image>Adjustments>Curves (Bild>Justeringar>kurvor)



3. Gör en liknande kurva: punkt ett ger kontrast och punkt 2 ljus.



4. Dublicera bakgrundslagret genom att högerklicka på det.



5. Ändra det dublicerade lagrets blending mode(blandningsläge)
till soft light(mjukt ljus). Ändring av opaciteten kan vara nödvändig, beroende på hur man vill ha det :). Opaciteten finns i högra hörnet av lagerpaletten (där alla lager hamnar).



6. Markera ögonen och lägg på cirka feather (ludd). Mängden beror på bilden så testa dig fram!



7. Gå Image>Adjustments>Brightness/Contrast (Bild>Justeringar>intensitet/kontrast) och dra upp
kontrasten på de markerade ögonen.



Och nu var det klart! Såklart kan man göra mer, men visar bara lite grann nu ;)

Det känns lite konstigt att ladda upp en tutorial, det är nästan som om jag är för tydlig i mina beskrivningar och att jag har för många bilder! ^^ Men det kanske inte gör så mycket!

Hoppas ni har haft en bra dag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0